miercuri, 15 octombrie 2008
Criza Financiara: Scad preturile la apartamente
Preturile apartamentelor din Capitala au scazut cu circa 12% fata de inceputul anului, in anumite zone precum Iancului, Mihai Bravu sau Oltenitei scaderile ajungand si la 20%. Astfel, pretul mediu pe metru patrat la apartamentele de trei camere construite intre 1980 si 1990 a ajuns in luna octombrie la 1.780 de euro, cu 5% mai putin fata de luna august si cu 12% mai mic fata de inceputul anului. Preturile cerute de vanzatori pot fi si cu circa 20% mai mari decat nivelul la care se incheie tranzactiile, dar tendinta este cea relevanta. In ultima jumatate de an preturile au scazut in medie cu 2-3% pe luna, dupa ce in lunile de la inceputul anului au fost inregistrate stagnari sau cresteri usoare. Astfel, daca la inceputul anului pretul cerut de vanzator pentru un apartament de trei camere de 70 de metri patrati era in medie 145.000 de euro, in luna octombrie a acestui an a ajuns la 125.000 de euro.
Preturile apartamentelor noi au inregistrat in luna septembrie o scadere usoara de 1%, conform ultimei analize a companiei de consultanta imobiliara Colliers International.
Indicele BREI-Nou, care arata evolutia preturilor la apartamentele noi din Bucuresti, a inregistrat o scadere insesizabila de 1%, coborand pana la 1.900/mp.
Spre deosebire de BREI-N, indicele BREI-Vechi, care arata evolutia preturilor la apartementele vechi din Bucuresti a scazut in luna septembrie cu 5% fata de luna anterioara, la 1.665 euro/luna, existand si zone unde scaderea s-a situat la 13% (sectorul 1).
Prin urmare ramane sa asteptam reducerea preturilor la imobiliare, tendinta care va mai continua 1-2 ani de acum incolo pana cand se va stabiliza piata. Preconizez ca preturilor vor scadea cu adevarat abia la sfarsitul anului acesta. Asa ca va recomand tuturor care vreti un apartament sa mai asteptati scaderea preturilor, iar cei ce vreti sa vindeti un imobil este perioada ideala intru-cat preturile vor scadea cu siguranta de acum incolo. Imobiliarele s-au dovedit a fi o buna investitie in Romania, insa treptat vor pica de pe primul loc la categoria active.
Biliard: 8-ball istoric si regulament
În Statele Unite ale Americii, cel mai jucat joc este 8-ball. Acest tip de joc este deseori jucat pe mese ce functionează cu fise, care au o lungime de 2,13 metrii. În Marea Britanie se joacă de obicei in cafenele dar şi la nivel de competiţie in ligi profesioniste. De asemenea se joacă în cadrul unui campionat mondial organizat de Asociaţia Internaţională de Biliard.
Regulament 8-ball
BILA 8
1. ObiectuI jocului
Bila 8 este un joc de biliard in care fiecare lovitura trebuie anuntata si care se joaca cu o bila alba si 15 bile-tinta numerotate de la 1 la 15. Un jucator trebuie sa introduca in cosuri bilele numerotate de la 1 la 7 (culori pline), in timp ce adversarul sau va trebui sa joace bilele de la 9 la 15 (cele dungate). Pentru a castiga jocul, un jucator trebuie sa introduca in mod regulamentar in cosuri setul sau de 7 bile si, in final, bila neagra.
2. Lovitura anuntata
In acest tip de joc de biliard, loviturile al caror scop este evident nu trebuie anuntate. Este dreptul adversarului sa intrebe care va fi bila-tinta si cosul in care urmeaza a fi introdusa, in cazul in care acest lucru nu-i este clar. Loviturile cu manta sau combinatiile nu sunt considerate evidente si trebuie anuntate, atat bila-tinta cat si cosul tintit. Cand se anunta o lovitura, nu este niciodata necesar sa se indice detalii cum ar fi numarul de ricoseuri din mante, carambolurile etc. Bilele introduse in cosuri ca urmare a unei greseli raman in cosuri, indiferent carui jucator apartin. Spargerea de debut a bilelor nu este o lovitura anuntata. Jucatorul care executa lovitura de spargere are dreptul sa ramana la masa de joc daca a introdus in mod corect o bila-tinta.
3. Gruparea bilelor
Bilele sunt grupate intr-un triunghi avand bila 8 in centrul triunghiului si bila din varful triunghiului pe punctul de fund. Bilele din colturile triunghiului trebuie sa fie din gupuri diferite (intr-un colt o bila plina, iar in celalalt o bila dungata).
4. Spargerea alternativa
Castigatorul tragerii la sorti (sau al lag-ului) are dreptul de a sparge primul. In timpul competitiilor individuale, dreptul de a sparge primul altemeaza la fiecare joc nou.
5. Faulturi la lovituri sarite si ocolite
Daca un meci nu este condus de un arbitru, atunci jucatorii trebuie sa fie constienti ca, daca in incercarea de a executa o lovitura sarita sau ocolita bila alba va atinge in traiectoria sa alta bila decat bila-tinta (chiar si in cazul cand aceasta atingere s-a produs cu tacul, mana, prelungitorul etc. lovitura respecfiva va fi considerata fault.
6. Lovitura de spargere regulamentara
Pentru a executa o spargere regulamentara, cel ce sparge, (cu bila alba in mana in spatele liniei de bataie) va trebui:
- fie sa introduca o bila in cos;
- fie sa trimita in manta eel putin patru bile numerotate. Daca nu reuseste sa indeplineasca eel putin una din aceste conditii, lovitura se considera fault, iar jucatorul care vine la masa are dreptui de a opta intre:
- a accepta pozitia de pe masa si a juca;
- a solicita regruparea bilelor pentru a executa el insusi lovitura de spargere, sau de a oferi adversarului aceasta posibilitate.
7. Scratch la o spargere regulamentara
Daca un jucator comite scratch (adica introduce bila alba intr-un cos):
- toate bilele intrate in cosuri raman acolo (exceptie: bila 8, vezi regula 9.);
- lovitura este considerate fault;
- masa este deschisa (adica spargerea se considera corect efectuata, iar alegerea bilelor nu s-a facut inca).
Atentie! Jucatorul care urmeaza la masa are bila alba in mana, in spatele liniei de bataie, si nu are dreptul sa loveasca o bila-tinta care se afla in spatele acestei linii, cu exceptia situatiei in care trimite mai intai bila alba in afara zonei de bataie, facand-o sa revina in interiorul acesteia dupa impactul cu o manta sau cu o alta bila.
8. Bile colorate sarite de pe masa la spargere
Daca un jucator care executa spargerea de debut face ca una sau mai multe bile colorate sa sara de pe masa, se considera fault si adversarul are dreptul de a opta intre:
- a accepta situatia de pe masa si a juca;
- de a beneficia de fault cu bila alba in mana, in spatele liniei de, bataie.
9. Bila 8 intra in cos din spargere
Daca bila 8 intra in cos, direct din spargere, jucatorul aflat la masa poate cere fie regruparea bilelor, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea jocului. Daca jucatorul aflat la masa comite scratch la spargere si, totodata, introduce in cos si bila 8, adversarul are dreptul de a cere fie regruparea bilelor pe masa, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea jocului cu bila alba in mana in spatele liniei de bataie.
10. Masa deschisa
Masa este ,,deschisa" atunci cand alegerea grupurilor de bile (culori pline sau dungate) nu s-a facut inca. Cand masa este deschisa, este regulamentar sa lovesti o bila plina mai intai pentru a introduce una dungata sau invers.
Nota: masa este intotdeauna deschisa dupa spargerea de debut.
Atunci cand masa este deschisa, este regulamentar sa se poata lovi mai intai orice bila plina, dungata sau bila 8. Daca masa este deschisa si bila 8 este cea aleasa drept tinta si lovita cu bila alba, atunci:
- jucatorul pierde randul;
- masa ramane deschisa;
-bilele introduse neregulamentar in cosuri raman in cosuri si jucatorul care vine la masa trebuie sa joace din pozitia existenta pe masa.
11. Alegerea grupurilor de bile
Alegerea bilelor de culoare plina sau dungate nu se face in urma loviturii de spargere, chiar daca bilele introduse fac parte din una sau din ambele grupe. Masa este deschisa intotdeauna dupa lovitura de spargere. Adjudecarea grupei se face doar dupa ce un jucator a introdus in cos, in mod regulamentar, o bila anuntata, dupa momentul in care s-a creat situatia de masa deschisa.
12. Lovitura regulamentara
La toate loviturile (cu exceptia celei de spargere sau cand masa este deschisa), tragatorul trebuie sa loveasca mai intai una din bilele grupei sale si:
- sa o introduca in cos;
- daca nici o bila nu este introdusa dupa impactul cu bila alba, oricare bila de pe masa trebuie sa atinga o manta. Daca nici una din aceste conditii nu este indeplinita, lovitura este considerata fault.
13. Lovitura de siguranta
Exista o posibilitate prin care jucatorul, indiferent din ce motive de tactica, poate ceda randul adversarului dupa ce introduce in mod corect o bila. Aceasta posibilitate se numeste lovitura de siguranta si este considerata regulamentara. Daca jucatorul care este la masa vrea sa joace la siguranta, introducand in cos o bila clara, va trebui sa anunte siguranta inaintea executarii loviturii. Daca anuntul nu este facut si una din bilele grupului sau este introdusa in cos, va trebui sa joace in continuare. Orice bila introdusa in cos in urma unei lovituri de siguranta ramane in cos.
14. Punctajul
Un jucator are dreptul de a juca pana in momentul in care rateaza introducerea in cos a uneia dintre bilele apartinand grupului sau de bile. Dupa ce un jucator a reusit sa introduca regulamentar toate bilele sale, va juca pentru a introduce in cos si bila 8.
15. Penalizarea pentru fault
Un jucator are dreptul de a juca pana in momentul in care rateaza introducerea in cos a uneia dintre bilele apartinand grupului sau de bile. Dupa ce un jucator a reusit sa introduca regulamentar toate bilele sale, va juca pentru a introduce in cos si bila 8.
16. lovituri combinate
Loviturile in combinatie sunt permise; bila 8 nu poate fi folosita prima in combinatie, cu exceptia situatiei cand masa este deschisa.
17. Bilele introduse neregulamentar in cosuri
Se considera ca o bila a fost introdusa neregulamentar in cos atunci cand:
- se comite fault in cadrul aceleiasi lovituri;
- bila nu intra in cosul in care a fost anuntata;
- nu se anunta siguranta inaintea executarii loviturii.
Bilele introduse neregulamentar raman in cosuri.
18. Bilele colorate sarite de pe masa
Daca o bila colorata sare de pe masa, se considera fault, iar jucatorul isi pierde randul. Daca acest lucru se intampla cu bila 8, se pierde jocul. Bilele sarite vor fi repozitionate in ordine numerica, conform regulamentului general in acest sens.
19. Jucarea bilei 8
Atunci cand se joaca bila 8, un scratch sau un fault nu inseamna pierderea meciului daca bila 8 nu este introdusa in cos sau nu sare de pe masa. Jucatorul care vine la masa are bila alba in mana.
20. Pierdere jocului
Un jucator pierde jocul daca comite una din urmatoarele greseli:
- comite un fault atunci cand introduce bila 8 (exceptie: vezi bila 8 introdusa la spargerea de debut);
- introduce bila 8 din aceeasi lovitura cu care a jucat ultima bila din grupa lui;
- face ca bila 8 sa sara de pe masa (valabil pentru orice moment al iocului);
- introduce bila 8 in alt cos decat cel desemnat;
- introduce bila 8 cand nu era randul ei.
Nota: toate infractiunile trebuie anuntate inainte de a se executa o alta lovitura. Altminteri, se va considera ca nu s-a comis nici o infractiune.
21. Meci nul
Daca dupa trei veniri la masa consecutive ale fiecarui jucator (6 tururi in total), nici un jucator nu mai incearca sa castige jocul (decizia arbitrului) deoarece jucand in continuare ar putea, dupa toate probabilitatile, sa piarda jocul, bilele vor fi regrupate urmand sa se refaca jocul, cu acelasi jucator la spargere, ca si in jocul anterior.
Nota: trei greseli consecutive ale aceluiasi jucator nu conduc la pierderea jocului.